Avi Snyder: Messiaanisen juutalaisen ajatuksia aiheesta Juutalaiset eivät usko Jeesukseen ja muita väärinkäsityksiä

Tekosyitä juutalaislähetystyön välttämiseksi

 Perussanoma 2020. 152 s.

 

Juutalaislähetystyö ei ole helppoa. Ei mikään muukaan lähetystyö ole helppoa. Mutta se täytyy todeta, että Afrikassa lähetystyö on edistynyt erinomaisesti. Johtuisisikohan se siitä, että usein animismiksi kutsuttu Afrikan perinteinen uskonto on hyvin lähellä juutalaista uskontoa ja kulttuuria. Kristilliselle julistukselle perinteinen afrikkalainen uskonto tarjoaa hyviä liittymäkohtia. On yksi Jumala, joka on kaiken luoja ja luomakunnan elämän ylläpitäjä. Ihmisen tarvitsee olla hyvissä väleissä Luojansa kanssa.

Juutalaisuus tarjoaa tietysti vielä paljon paremman liittymäkohdan kristilliselle julistukselle. Onhan puolet pyhistä kirjoituksistakin meille yhteisiä, siis juutalaisten Tanak on sama kuin meidän Vanha testamenttimme ilman apokryfikirjoja. Mutta juutalaisuus on vahva etninen yhteisö, joka varjelee tiukasti omaa tapakulttuuriansa ja torjuu kaikki vieraat vaikutteet. Omasta uskonnostaan etäisyyttä ottava juutalainen kohtaa voimakkaan torjunna ja syrjinnän. Hän menettää omassa etnisessä yhteisössään juutalaisen identiteettinsä. Hän kohtaa samanlaisen torjutuksi tulemisen kuin tiukoissa herätysliikkeissä tai lahkoissa. Hän ei ole enää oikea juutalainen, jos hän hylkää uskontonsa. Kristinuskon kolmiyhteinen Jumala on juutalaisuudelle lipumista pois monoteismista. Luulen, että juutalaisuus suhtautuu suopeammin uskonnolliseen välinpitämättömyyteen kuin kääntymiseen kristityksi.

Yhysvalloista kotoisin oleva newyorkilainen Avi Snyder ei kirjassaan pohdi sitä, miksi juutalaisten on vaikea uskoa Jeesukseen. Hän on vuonna 1977 kokemassaan kääntymyksessä vain oivaltanut, että Jeesus on se Messias, josta juutalaiset pyhät kirjoitukset todistavat. Hän on ymmärtänyt, että Uusi testamentti perustuu Vanhan testamentin ennustuksiin. Juutalaislähetystyössä onkin varmaan ensiarvoista, että uskonnollinen perustelu lähtee juutalaisten omista pyhistä kirjoituksista eikä niitä tarvitse keksiä omasta päästä. Tarvitaan Uutta testamenttia, joka avaa ymmärtämäänVanhaa testamenttia kristillisen uskon valossa.

Snyder kiinnittää huomiota siihen, että juutalaislähetystyötä ei pidetä tarpeellisena. Miksi ei pidetä tarpeellisena, siihen löytyy monia syitä, jotka ovat Snyderin mielestä väärinkäsityksiä. Koska juutalaiset ovat Jumalan valitsema omaisuuskansa ja usko Jeesukseen on vain pakanoita varten, juutalaiset eivät tarvitse Jeesusta. Koska kristityt ovat tuhoneet holokaustissa miljoonia juutalaisia, heidän kristillinen uskontodistuksensa ei ole uskottava. Nykymaailmassa ei tietenkään ole hyväksyttävää yleensäkään tuputtaa omaa uskoaan toisille. Kaikki uskonnothan ovat samanarvoisia ja kaikki tiet vievät perille – mitä se sitten tarkoittaneekin. Jokainen tulkoon omalla uskollaan autuaaksi. Snyder torjuu nämä väitteet ykstiyiskohtaisesti ja perusteellisesti. Hänelle Kristus on koko maailman valo, niin juutalaisten kuin pakanakristittyjen. Snyder tutkii sekä Uutta että Vanhaa testamenttia ja löytää näiden kirjoitusten välillä yhteisen juonen, joka on Jumalan pelastussuunnitelma. Snyder edustaa eksklusiivista lähetysteologiaa, jonka mukaan kristinusko on ainoa oikea uskonto, eikä Kristuksen ulkopuolella ole pelastusta. Usko on henkilökohtainen suhde Jeesuksen kautta Jumalaan. Juutalainenkaan ei pelastu etnisen perimänsä perusteella, vaan hänen on vastaanotettava Jeesus omana Vapahtajanaan. Snyder ei tyydy vain Israelin ystävyyteen, kuten Israelin ystävät -seura tai Suomen Karmel -yhdistys.  Ystävyys on hyvää ja tarpeellista, mutta jos ystävyys vaatii kristillisestä todistuksesta vaikenemista, hyvä  voi kääntyä vastakohdakseen. Alijakaan (juutalaisten muutto Israeliin) ei auta juutalaista pelastumaan.

Kirja on haaste näille Israelin ystävyysyhdistyksille ja vastaus ainakin Saksan evankeliselle kirkolle (EKD), joka päätti vuonna 2016 lakkauttaa juutalaislähetystyön. Katolisella kirkolla on ollut samankaltainen näkemys. Sekä juutalaisuus että kristinusko kuuluvat samaan Jumalan armoliittoon. Suomessa ei kirkon piirissä ole ymmärtääkseni samanlaista holokaustin synnyttämää traumaa. Yhteiskunnassa vallitseva ajattelu uskontojen samanarvoisuudesta, aasialaisperäisten uususkontojen vaikutus ja teologinen moniarvoisuus saattavat kyllä koetella perinteisen lähetystyön arvostusta kotikirkossamme.

Snyder ei pohdi uskontoteologiaa. Hänelle Vanha testamentti aukeaa Uuden testamentin valossa. Nykyään Unkarissa asuva Snyder toimii kansainvälisen Jews for Jesus -järjestön Euroopan työn johtajana.

Ilpo Perttilä